مقالات درب اتوماتیک شیشه ای

روش تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای

تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای

یکی از عمده مشکلاتی که مصرف کنندگان درب های اتوماتیک شیشه ای با آن مواجه هستند تنظیم سرعت درب اتوماتیک است. معمولاً به دلیل مواردی مانند قطعی برق، عملکرد درب اتوماتیک دچار مشکل می شود که برای رفع آن می توان به تنظیم زمان و سرعت درب اتوماتیک پرداخت.

همانطور که میدانید درب های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع مدل، کارایی آنها و محلی که در آن نصب شده اند می توان سرعت باز و بسته شدن درب اتوماتیک را با توجه به میزان حساسیت و اهمیت مکان تنظیم کرد. هنگام نصب و اجرای درب های اتوماتیک به صورت پیش فرض تنظیماتی بر روی آنها قرار گرفته است که کاربران با توجه به نیاز و کارایی مورد نظر خود به کمک تجهیزات موتور و تایمر تعبیه شده می توانند سرعت درب اتوماتیک را تنظیم کنند.

یکی از روش های کاربردی برای تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای پروگرام کردن آن است که کاربران با نگه داشتن دکمه Stop/set روی ریموت کنترل و نگه داشتن آن به مدت ۵ ثانیه وارد حالت پروگرام کردن می شوند.

روشن شدن هر کدام از ال ای دی ها نشان دهنده فعال بودن آن عملیات است برای تنظیم سرعت درب اتوماتیک میتوان بین LED های L1 تا L8 را انتخاب کرد. به همین منظور ابتدا کلید SET را فشار داده و چند ثانیه صبر میکنیم تا LED1 روشن شود پس از آن با استفاده از دکمه‌های close یا open کلید LED3 را که مخصوص تنظیم سرعت درب اتومات است انتخاب میکنیم.

ناگفته نماند که کلید motor speed مربوط به اعمال تنظیمات سرعت موتور درب است که با نشانگرهای L1 تا L8 نمایش داده می شود که به ترتیب از ۱ تا ۸ نشانگر سرعت های خیلی آهسته، آهسته، معمولی، عادی و همچنین سرعت بالا، سرعت خیلی بالا، آهسته بسته شدن و با سرعت باز شدن، بسته شدن معمولی، باز شدن با سرعت بالا هستند.

چشمی - تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای

چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

به طور معمول فروشگاه هایی که نزدیک پیاده رو بوده و یا در معرض رفت و آمد بالا هستند از چشمی مدل خطی استفاده می کنند. چشمی خطی مانع باز و بسته شدن بیهوده درب اتوماتیک شده و به کمک آن تنها برای افرادی که به صورت قطع می خواهند وارد فروشگاه شوند درب ها باز و بسته می شوند.

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای - تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

این سنسور مناسب مکان هایی بوده  که لازم است تا درب ها با فاصله بیشتری نسبت به ورود افراد باز شوند در واقع وسعت دید این چشمی ها به صورت نیم دایره است و هنگامی که فردی بین درب قرار دارد برای جلوگیری از بسته نشدن آن از چشمی جانبی بین درب ها استفاده می شود‌.

رهاورد نیرو در زمینه انجام خدمات نصب و راه اندازی سیستم های رفاهی و حفاظتی و امنیتی مانند نصب دوربین مدار بسته و نیز نصب دزدگیر اماکن فعالیت می کند. البته شما قبل از نصب این سیستم ها باید نسبت به خرید آن ها اقدام نمایید.

جای نگرانی نیست زیرا رهاورد نیرو در زمینه خرید دوربین مدار بسته و همچنین خرید دزدگیر اماکن سال هاست که پاسخگوی نیاز مشتریان خود است و از مجموعه های باسابقه و حرفه ای در کشور می باشد و شما برای خرید این محصولات کافی است وارد لینک مربوط به آن ها شده و محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

تنظیمات اولیه سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

در مرحله اول درب سنسور را باز کنید که در آن قطعه ای بسیار ریز به نام پتانسیومر یا ولوم قرار دارد که وظیفه آن تنظیم کردن حساسیت سنسور است در واقع به دلیل وجود این قطعه میزان حساسیت، تاخیر و کندی درب ها در مقابل متحرک تنظیم می شود.

هر چه  شدت سرعت پتاسیومر را بالا ببریم حساسیت چشمی بیشتر شده و سرعت عمل آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این نکته را توجه داشته باشید که بالابردن حساسیت و سرعت عمل چشمی همیشه مناسب نیست چرا که با عبور هر شخص و یا هر شی ای از مقابل درب، لت ها باز می شود و استهلاک بالا می رود. به همین منظور معمولا این قطعه را به جای حالت ماکزیمم و حداکثر حساسیت، روی حالت متوسط تنظیم می‌کنیم.

میزان عبور مرور - تنظیم سرعت درب اتوماتیک شیشه ای

علاوه بر پتاسیومر قطعه دیگری به نام برد الکترونیک وجود دارد که در واقع همان چشمی مادون درب اتوماتیک است این قطعه با حرکت به طرفین تنظیم شده و به کمک آن محدوده سنسور تعیین می شود برای مثال هنگامی که درب خودکار یا اتوماتیک به پیاده‌ رو نزدیک بوده و عبور و مرور افراد در آن قسمت زیاد باشد به وسیله این پتاسیومر دامنه محدودتر شده و لت ها زمانی باز می شوند که اشخاص به درب نزدیک شده باشند.

علاوه بر آن در شرایط دیگری مانند تالارها نیاز است تا به کمک این قطعه دامنه حساسیت سنسور ها به صورت محیطی افزایش پیدا کند.

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای در باز و بسته شدن به موقع لت های درب نقش اساسی دارد بنابراین تنظیمات سنسور درب اتوماتیک از مواردی است که باید با دقت انجام شود چرا که کوچکترین اشکالی در آن عملکرد درب را با مشکل مواجه می‌کند.

تنظیمات مربوط به زمان باز ماندن درب اتوماتیک شیشه ای

برای تنظیم تایم اتوماتیک یا همان باز ماندن درب باید به منوی n- برویم و تنظیمات را از صفر تا ۹۹۹ ثانیه تغییر دهیم که عدد پیش فرض اولیه صفر است.

  • N1: این قسمت مخصوص باز شدن لتهای درب های اتوماتیک شیشه ای بوده که از یک تا ۹۰ ثانیه قابل تنظیم است که عدد استاندارد کارخانه آن ۷۰ است که بنا بر شرایط و میزان عبور و مرور قابلیت تغییر دارد.
  • N2: از این بخش برای تنظیم درصد نیمه باز شو یا حالت زمستانی استفاده می شود که بر حسب نیاز از ۲۰ تا ۹۵ قابل تنظیم است که در شرایط عمومی میزان ۶۰ درصد مناسب برای حالت زمستانی است. در واقع این گزینه برای زمان هایی است که شما نمی خواهید هوای سرد یاگرم بیرون وارد محوطه داخلی شود علاوه بر آن این تنظیمات به صرفه جویی در مصرف انرژی و پایین آمدن استهلاک مکانیکی درب اتوماتیک شیشه ای کمک می کند.
  • N3: این قسمت برای تنظیم سرعت بسته شدن درب اتوماتیک شیشه ای بوده که از ۱۰ تا ۹۰ ثانیه قابل تنظیم است که استاندارد کارخانه ای آن عدد ۴۰ است.
  • N5: به کمک این قسمت می توان چپ یا راست بودن درب اتوماتیک شیشه ای را تعیین کرد به این صورت که اگر موتور درب اتومات سمت چپ و یا راست نصب شده باشد و یا بنا بر هر دلیلی درب درکوس اصلی خود کار نکند از این قسمت می توان آن را تغییر داد اگر عدد بر روی صفر تنظیم شود سیستم به چپ و بر روی ۰۱ سیستم راست خواهد بود.

مواردی که گفته شد مربوط به تنظیمات mode اول بودند حال اگر بخواهیم به مود دوم وارد شویم باید دکمه mode را به مدت ۶ ثانیه نگه داریم که در این مود با مواردی از قبیل تعداد باز و بسته شدن درب، ضربه خوردن درب، خاموش و روشن شدن درب مواجه می شویم.

در ادامه اگر دکمه mode را به مدت ۱۲ ثانیه نگه داریم وارد منوی سوم میشویم که تنظیمات E1 تا E7 در این قسمت وجود دارند. به طور مثال E1 مربوط به تنظیم فضای حرکتی معکوس درب در حالت بسته است که از دو تا بیست و پنج ثانیه قابل تنظیم بوده و عدد اولیه آن ۱۵ است.

به طور کلی در هر قسمت از تنظیماتی که باشید با نگه داشتن دکمه مود mode به مدت سه ثانیه می توانید از منو برنامه خارج شوید. یکی از نکات مهمی که در راه اندازی و نصب درب اتوماتیک شیشه ای باید به آن توجه کنید این است که می بایست E6=02 باشد تا سیستم بتوانند مکان خود را به طور کامل شناسایی کند.

اگر بخواهید بخشی از تنظیمات کنترل باکس درب اتوماتیک شیشه ای را مشاهده کنید باید به کلید تعیین وضعیت دیجیتال مراجعه کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *