هوشمند سازی خانه و ساختمان

رهاورد نیرو از معتبرترین شرکت های حوزه هوشمند سازی انواع ساختمان ها از جمله آپارتمان، دفتر کار، فروشگاه، رستوران و دیگر اماکن می باشد. ما در رهاورد نیرو خدمات مشاوره و طراحی پروژه خانه هوشمند، تامین تجهیزات با قیمت مناسب، نصب و اجرای هوشمند سازی خانه را به صورت کاملا تخصصی، با بالاترین کیفیت، بر اساس نیازهای کارفرما توسط تیمی مجرب و آموزش دیده در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهیم.

مراحل هوشمند سازی ساختمان

1

بازدید از مکان

نیاز است تا برای نصب درست و آماده سازی نقشه طبق استانداردهای سازمان نظام مهندسی، کارشناسان ما از محل شما برای اجرای هوشمندسازی منازل بازدید کنند.

2

خرید اجناس و پرداخت وجه

شیوه پرداخت هزینه پروژه به صورت درصدی می باشد، 20 درصد از مبلغ پروژه ابتدای قرارداد، 50 درصد در زمان آغاز پروژه و 30 درصد دیگر را با اتمام کار مشتری پرداخت خواهد کرد.

3

تعیین وقت انجام پروژه

شرکت رهاورد نیرو مهرگان با بکارگیری کادری مجرب از تکنسین های با تجربه در کمترین زمان ممکن پروژه های شما را انجام خواهد داد.

درخواست خدمات هوشمند سازی ساختمان

کاربر گرامی برای برآورد هزینه هوشمند سازی ساختمان ، دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش هوشمندسازی فرم روبرو را پر کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.

چرا هوشمند سازی ساختمان با رهاورد نیرو

1

گارانتی محصول

ارائه گارانتی و پشتیبانی نامحدود
2

کیفیت و قیمت

تضمین بهترین کیفیت و قیمت بازار
3

استفاده از برترین کارشناسان

استفاده از برترین کارشناسان و تجهیزات روز
4

خرید مستقیم

خرید مستقیم و بدون واسطه از شرکت
5

کوتاهترین زمان

انجام پروژه در کمترین زمان
محصولات رهاورد نیرو
دوربین مدار بسته

هوشمند سازی ساختمان

هوشمندسازی خانه یکی از تکنولوژی های جدید و بسیار کاربردی در صنعت ساخت و ساز است. صنعت ساختمان مانند سایر صنایع روز به روز در حال پیشرفت است. هوشمند سازی آپارتمان و ساختمان یکی از مسائلی است که نقش قابل توجهی در پیشرفت این صنعت داشته است. هدف از هوشمند کردن ساختمان تامین آسایش و امنیت بیشتر برای ساکنین منازل و ساختمان های اداری، صنعتی و تجاری است. 

در ساختمان هایی که مجهز به سیستم هوشمند هستند، تمام تجهیزات مانند سیستم های الکتریکی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم های حفاظتی و امنیتی، درب و پنجره ها و غیره توسط یک سیستم یکپارچه مدیریت و کنترل می شوند.

تجهیزاتی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی ، آیفون و روشنایی در ساختمان ها و مراکز آموزشی و … بصورت هوشمند مدیدیت می شوند.   هوشمند کردن ساختمان و خانه انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان به وجود آورده است. صنعت ساختمان ‌سازی پیوسته در حال پیشرفت و استفاده از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید می‌باشد. یکی از فناوری‌های نوظهور در زمینه ساختمان ‌سازی، سیستم هوشمند کردن ساختمان‌ها است که استفاده از آن تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت زندگی افراد و بهینه ‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها دارد. اگر می خواهید پروژه هوشمند کردن خانه و ساختمان خود را به شرکتی معتبر و تیمی مجرب، باتجربه و آموزش دیده بسپارید، رهاورد نیرو گزینه مناسبی برای شما است.

خانه هوشمند چیست؟

ساختمان هوشمند ساختمانی است که با استفاده از یک سری تجهیزات الکترونیکی، تمام بخش‌‌های آن مانند سیستم روشنایی، سیستم‌های الکتریکی، سیستم‌‌های سرمایشی و گرمایشی، موتورخانه، درب و پنجره‌ها، سیستم های امنیتی و دیگر مواردی که مربوط به ساختمان می‌شود، بصورت جامع و یکپارچه مدیریت و کنترل می‌شوند. هدف این سیستم مدیریت یکپارچه تجهیزات و هوشمند سازی خانه و فراهم آوردن آسایش و امنیت برای ساکنین ساختمان‌ها است.

ساختمان هوشمند چیست

تجهیزات هوشمندسازی خانه و ساختمان

تجهیزات یک ساختمان یا خانه هوشمند به سه دسته کلی تقسیم می‌‌شوند که هرکدام از آنها وظیفه ‌ای برعهده دارند و کار خاصی را انجام می‌دهند که عبارت اند از:

  1. پردازنده‌ها
  2. سنسورها
  3. عملگرها

در ادامه هوشمند سازی ساختمان به بررسی سه  دسته ای بالا می پردازیم.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

  1. پردازنده‌ها

کنترلرها یا پردازنده ‌ها وظیفه دریافت اطلاعات از سنسورها و یا اینترنت و ادغام آن با دستورات از پیش تعیین شده و در نهایت تصمیم گیری و ارسال دستور را به عملگرها به عهده دارند. از جمله این نمونه از تجهیزات می‌توان به تاچ پنل‌‌ها، دستگاه کنترل مرکزی و مودم اشاره نمود.

پردازنده ها

  1. سنسورها

سنسورها وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات محیطی به شکل لحظه ‌ای و اعلام آنها به پردازنده برای تصمیم گیری و صدور دستورات اجرایی را بر عهده دارند.

سنسورها

سنسورها انواع مختلفی داشته و هر کدام وظیفه مشخصی برعهده دارند و کمیت‌‌های مختلفی مثل فشار، دما، ارتفاع، وزن و غیره را اندازه‌ گیری می‌کنند. از مهمترین سنسورهای مورد استفاده در سیستم هوشمندسازی آپارتمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

سنسور حرکتی

این سنسور برای تشخیص حرکات مورد استفاده واقع می‌‌شود و در هوشمند سازی ساختمان‌ ها سنسور حرکتی در بخش‌ های مختلف کاربرد دارد. یکی از موارد کاربرد سنسور حرکتی برای سیستم روشنایی هوشمند است که برای مثال با حرکت افراد و یا ورود آ‌ها به راه پله‌ ها یا پارکینگ این سنسور وارد عمل می‌شود و لامپ‌ها را روشن می‌کند. همچنین از سنسور حرکتی در بخش کنترل امنیت ساختمان‌ها مخصوصا پشت بام‌ها و محوطه‌ های باز می ‌توان استفاده نمود.

سنسور صوتی

با استفاده از این سنسور می‌توان بخش‌های مختلف خانه هوشمند را با صدا کنترل و مدیریت کرد. سنسور صوتی در قالب سیستم دستیار صوتی با دیگر سنسورها ارتباط می‌گیرد و از طریق دریافت صدا، دستورات را به دیگر سنسورها منتقل نموده که باعث عمل کردن عملگرها به فرمان‌ها پردازنده می‌شود. این تکنولوژی بسیار ارزشمند است و کاربردهایی مثل پخش و کنترل موسیقی، کنترل چراغ‌ ها، کنترل سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش، سیستم امنیتی، کنترل پرده و کرکره ‌های برقی، پرسیدن سوالات مختلف مانند ساعت یا تاریخ و دریافت جواب از دستیار صوتی و غیره کمک می‌کند.

سنسور صوتی

سنسور دما

از سنسورهای دمایی برای اندازه‌ گیری دقیق دما در بخش ‌های مختلف ساختمان، استفاده می‌شود. سنسورهای دمایی چندین مدل هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سنسور دمای محیطی: برای اندازه‌ گیری دمای اتاق‌ها.
  • سنسور دمای کمربندی: برای اندازه‌ گیری دمای لوله ‌ها و مخازن آب.
  • سنسور دمای کانالی: برای اندازه‌ گیری دمای کانال‌های هوا و کانال‌های سرمایشی و گرمایشی.

سنسور فشار

در هوشمند سازی ساختمان از این سنسور برای اندازه‌گیری فشار مخازن و پیدا کردن ارتفاع آب مخازن استفاده می‌شود. از پرکاربردترین سنسورهای فشار در هوشمندسازی ساختمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سنسور فشار کانالی: برای اندازه‌ گیری فشار هوای ورودی یا خروجی کانال‌ های سرمایشی و گرمایشی.
  • سنسور فشار DPS: برای ارزیابی سیستم تهویه مطبوع و اطلاع از عملکرد صحیح فیلترهای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی.

سنسور رطوبت

این سنسورها هم در محیط اتاق و هم در کانال هوا نصب  و از آنها برای اندازه‌گیری میزان رطوبت در هوای اتاقها استفاده می‌شود. از طریق اطلاعاتی که این سنسورها راجب رطوبت جمع آوری کرده و به پردازنده یا کنترلر مرکزی می‌فرستند، نوع کار سیستم تهویه مرکزی مشخص می‌گردد.

سنسورهای امنیتی و نظارتی

بعد از نصب دوربین مداربسته و نصب دزدگیر اماکن سنسورهای امنیتی و دوربین ها اطلاعات و تصاویر لازم را به پردازنده مرکزی و مالک ساختمان می‌فرستند و در مواقع نیاز هشدارهای امنیتی لازم را برای مالک ساختمان و دستگاه‌ های اجرایی مانند پلیس و آتش نشانی و غیره ارسال می‌کنند. هشدار دهنده‌ ها ممکن است آژیر، زنگ‌ های اخبار یا بوق‌ ها و زنگ ‌های دیواری یا فلاشر و ترکیب آژیر با فلاشر باشند. همچنین آنها می‌توانند هشدار را از طریق بلندگو و با آژیر خطر که بلافاصله با پیام تخلیه و عدم استفاده از آسانسور در خروج از ساختمان همراه می‌شود، اعلام کنند. همچنین با استفاده از این دوربین‌ ها و سنسورهای به کار رفته برای هوشمند سازی ساختمان می‌‌توان رفت و آمد و تردد در ساختمان را زمانی که حضور ندارید کنترل نمایید.

سنسورهای امنیتی و دوربین های مداربسته

  1. عملگرها

دستگاه ‌ها و تجهیزات عملیاتی دستورات را اجرا می‌کنند. اجرای یک دستور می‌تواند به شکل با سیم و یا ارسال یک کد مادون قرمز و یا موج رادیویی(بی سیم) باشد. از مهمترین عملگرها می‌‌توان به رله ‌ها، کلیدها و غیره اشاره کرد. برای مثال رله‌ های پرده‌ ها و کرکره‌ های برقی با دریافت دستور از پردازنده شروع به کار می‌‌کنند و باعث باز و بسته شدن پرده ‌ها و کرکره ‌ها می‌شوند.

از تجهیزات عملگرای مهم دیگر در ساختمان هوشمند می‌‌توان ترموستات‌ ها را نام برد که با دریافت دستورات از پردازنده مرکزی شروع به انجام کار می‌‌نمایند. مانند ترموستات فن کویل‌ ها که وظیفه خاموش و روشن کردن فن‌ ها و تنظیم و کنترل جریان آب در گردش مدار را در سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی و تهویه هوای مطبوع برعهده دارند.

روش های هوشمند سازی خانه

هوشمند سازی ساختمان از دو روش قابل اجرا است که به شرح زیر است:

  • هوشمند سازی خانه با سیم

در این روش از طریق کابل‌های مخصوص بین پردازنده‌ ها (کنترلرها)، سنسورها و عملگرها ارتباط برقرار می‌شود. برای اجرای این روش نیاز به فضای بیشتری در ساختمان است و برای نظم بیشتر حتما باید سیم‌کشی‌ها از درون تابلوهای برق صورت بگیرند. برای استفاده از این روش می‌توان از پروتکل‌های مختلفی همچون پروتکل ZigBee، ENocean، Zway، Wemo و Nest. استفاده کرد

هوشمندسازی ساختمان با سیم

  • هوشمند سازی خانه بی سیم

در این روش ارتباط فیزیکی مانند روش با سیم، بین اجزا و تجهیزات هوشمند سازی وجود ندارد و این دستگاه‌ ها از طریق ارتباط بی‌سیم (وایرلس) به یکدیگر متصل‌اند. در روش هوشمندسازی خانه بی ‌سیم، انتقال اطلاعات به کمک امواج رادیویی و به کمک شبکه اینترنت یا بلوتوث انجام می‌‌گیرد. نصب سریع و راحت همچنین عدم نیاز به سیم ‌کشی و دردسرهای آن، از مزیت‌‌های این روش به شمار می‌آیند.

هوشمندسازی ساختمان بی سیم

کاربرد هوشمند سازی منازل

هوشمند کردن ساختمان فقط برای آپارتمان ها و منازل مسکونی کابرد ندارد، بلکه ساختمان های مختلفی را می توان هوشمند نمود از جمله:

  • ساختمان و آپارتمان
  • خانه و پارکینگ
  • ویلا و باغ
  • اداره و دفتر کار
  • مغازه و فروشگاه
  • رستوران و تالار
  • هتل و اماکن اقامتی
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • مدارس و دانشگاه ها
  • مجتمع ها و مراکز خرید
  • استخر و سونا

عوامل موثر بر قیمت هوشمند سازی ساختمان

اگر هوشمندسازی خانه و ساختمان خود را توسط شرکت های معتبر و دارای سابقه ای طولانی مانند رهاورد نیرو انجام دهید، مطمئنا می توانید با بهترین و مناسب ترین قیمت، خانه یا ساختمان هوشمند خود را تحویل بگیرید. به طور کلی عوامل موثر بر تعرفه قیمت هوشمند سازی ساختمان عبارت اند از:

  • سلیقه و نیاز مشتری
  • قدمت و نوع ساختمان
  • روش هوشمند کردن خانه
  • سطح هوشمندسازی
  • متراژ ساختمان
  • برند تولید کننده تجهیزات
  • شرکت ارائه دهنده خدمات خانه هوشمند

امکانات خانه هوشمند

با استفاده از یک سری تجهیزات و سخت افزارها و نرم افزارها، امکاناتی برای خانه هوشمند فراهم می‌‌شود که موجب آسایش و رفاه بیشتر و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و مزایای مختلفی می‌‌گردد. در ادامه به بررسی امکانات هوشمندسازی آپارتمان و خانه های معمولی می پردازیم.

  1. سیستم روشنایی هوشمند

هوشمند سازی سیستم نورپردازی و روشنایی خانه این قابلیت را فراهم می کند که سیستم برنامه‌ریزی شود و سناریوهایی برای آن تعیین شود تا روشنایی خانه را مطابق دستورالعمل‌های تعیین شده و به صورت خودکار کنترل و مدیریت نماید. همچنین می‌توان با دادن برنامه به سیستم روشنایی هوشمند، با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ و با استفاده از اینترنت و امواج رادیویی کنترل سیستم نورپردازی و روشنایی را از راه دور و هرجایی در دست داشت و به راحتی چراغ‌ های مکان مورد نظر را روشن یا خاموش کنید یا اینکه مقدار نور را کم و زیاد کنید.

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند به یک پردازنده مرکزی متصل است که این پردازنده به صورت همزمان و با استفاده از اینترنت اشیا، لامپ‌ های هوشمند و کلید‌های هوشمند رو به یکدیگر متصل نموده و کانالی برای کاربر ایجاد می‌کند که دسترسی از طریق موبایل یا لپتاپ و امکان کنترل از راه دور را فراهم می‌نماید.

  1. سیستم ایمنی هوشمند

یکی دیگر از امکانات خانه هوشمند، سیستم ایمنی هوشمند می‌باشد که از مجموعه تجهیزاتی مانند سنسورها، دوربین ‌های مداربسته، قفل‌‌های پیشرفته و آژیر تشکیل می‌‌شود و وظیفه حفظ و نگهبانی کردن از ساختمان، اموال و اعضای خانه را بر عهده دارد. با این سیستم هوشمند سازی می‌توان تردد و رفت و آمد به خانه را کنترل و نظارت نمود. با دادن برنامه، این سیستم قادر است به صورت خودکار عمل کند و در صورت بروز مشکل به صاحب خانه اطلاع دهد.

سیستم ایمنی هوشمند

همچنین می‌توانید از راه دور به دوربین‌ های مداربسته دسترسی داشته باشید و محوطه و داخل ساختمان را مشاهده نمایید.

  1. سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق مجموعه‌ای از تجهیزات هوشمندسازی است که برای آشکارسازی علائم حریق و هشدار دادن از طریق تجهیزات شنیداری و دیداری در زمانی که دود، آتش، مونوکسید کربن و یا دیگر علائم حریق بوجود می‌آید، استفاده می‌شود. امروزه نصب سیستم‌ اعلام حریق به طور گسترده در هوشمند سازی ساختمان‌ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود تا خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حریق را به حداقل برسانند.

سیستم اعلام حریق هوشمند

این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلفی که در قسمت‌های مختلف خانه هوشمند قرار می‌گیرند، اطلاعات لازم را بدست می‌آورند و در زمان بروز علائم خطر، واکنش نشان می‌دهند. این واکنش‌ها به صورت‌های مختلف مانند اعلام هشدار به مالک خانه، اعلام هشدار به مراکز مرتبط مثل آتش نشانی و اورژانس، به صدا درآمدن آژیر و زنگ خطر و فعال نمودن سیستم‌ های اطفاء حریق مانند آب پاش می‌باشند.

  1. سیستم صوتی و تصویری هوشمند

یکی دیگر از امکانات کاربردی خانه هوشمند سیستم صوتی و تصویری هوشمند است که از طریق آن می‌توانید سیستم‌ های صوتی و تصویری و یا تجهیزات تکمیل کننده آن را کنترل کنید. با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، امکان پخش موزیک‌های متفاوت در نقاط مختلف ساختمان وجود دارد و یا با کمک این سیستم صوتی هوشمند بسیار پیشرفته می‌توان از بالاترین سطح کیفی صدا و تصویر بهره برد. علاوه بر این، می ‌توان با استفاده از این سیستم و فرمان‌های صوتی، بخش‌های مختلف خانه هوشمند را کنترل کرد.

  1. سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند

با استفاده از تجهیزات مخصوص و سنسورهای لازم می‌توانید هوشمند سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند خانه خود را به راحتی انجام دهید. هدف این سیستم تنظیم تهویه و دمای مناسب برای بخش‌های مختلف ساختمان است. با دادن برنامه، سیستم به صورت خودکار عمل می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از پنل‌های هوشمند و یا موبایل و تبلت آن را کنترل و مدیریت نمایید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند

به عنوان مثال یکی از کاربردهای سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند در مواقعی می‌باشد که در منزل حضور ندارید. شما می‌توانید قبل از رسیدن به منزل از راه دور دمای هوای خانه را تنظیم کنید. سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند یکی از امکانات مهم خانه هوشمند است که تاثیر بسیار زیادی بر مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه ‌های مصرفی و نگهداری و تعمیرات دارد.

  1. سیستم آبیاری هوشمند

با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند می‌توانید آبیاری محوطه و گیاهان و باغچه‌ های حیاط و یا گیاهان آپارتمانی را کنترل و مدیریت نمایید. سیستم آبیاری هوشمند مجهز به سنسورهای حساس به دما و رطوبت است. حسگرها به صورت دقیق اطلاعات مربوط به رطوبت و دما را جمع ‌آوری می‌کنند و در اختیار سیستم قرار می‌دهند.

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند، سیستمی پیشرفته مبتنی بر اینترنت اشیا است که با برنامه‌ریزی و با توجه به نیاز زمین و گیاه و درنظر گرفتن عواملی همچون شرایط آب و هوایی، دما و رطوبت، به طور خودکار اقدام به آبیاری می‌کند. مهمترین مزیت سیستم آبیاری هوشمند این است که می‌توان از طریق تلفن ‌های هوشمند، کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت آبیاری را از دور کنترل کرد. این سیستم به راحتی روی انواع موتورهای آب، انواع سیستم های مه پاش، موتورهای کف کش، شیرهای برقی، پمپ های آبیاری تک فاز و سه فاز، پمپ‌های آب استخر، اسپلیت‌ ها و غیره نصب می‌شود.

  1. تاسیسات و موتورخانه هوشمند

موتورخانه هر ساختمان مصرف انرژی و هزینه های نگهداری و نظارت بسیاری قابل توجهی دارد. برای مدیریت، کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها و تاسیسات ساختمان و تضمین امنیت و کارایی تجهیرات به کار رفته در موتور خانه مانند بویلر، مبدل حرارتی و الکتروپمپ و کاهش هزینه های تعمیر و نگه داری، بهترین و به روزترین روش، هوشمند سازی موتورخانه می باشد.

دیگر امکانات خانه هوشمند

  • پارکینگ هوشمند
  • کنترل پرده هوشمند
  • سیستم تهویه هوشمند
  • کنترل از راه دور هوشمند
  • اکسس کنترل هوشمند

مزایای هوشمندسازی ساختمان

با استفاده از یک سری تجهیزات و سخت افزارها و نرم افزارها، امکاناتی برای خانه هوشمند فراهم می‌شود که مزایای زیادی را برای مالکان و ساکنین فراهم می‌آورد. از مهمترین مزایای هوشمندسازی اماکن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. صرفه­ جویی انرژی

یکی از بارزترین مزایای هوشمند کردن خانه صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی است. با استفاده از سیستم هوشمندسازی ساختمان می‌توان بطور میانگین 30 درصد از مصرف انرژی‌ های مختلف را کاهش داد. برای مثال با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند می‌توان در مواقعی که در ساختمان حضور ندارید و با کنترل از راه دور میزان نور قسمتهای مختلف ساختمان را مدیریت کرد. این ویژگی باعث کاهش مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه انرژی می‌شود. یا مثالی دیگر اینکه با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند می‌توان در مصرف آب هنگام آبیاری باغچه ‌ها و گیاهان صرفه جویی کرد.

صرفه­ جویی انرژی

بطور کلی، امکانات و سیستم‌های مختلف خانه هوشمند به صورت برنامه‌ریزی شده و کنترل شده مصرف انرژی‌ های مختلف را مدیریت می‌ نمایند.

  1. کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات

سیستم هوشمند سازی ساختمان با انجام دستورهای داده شده به آن، با خاموش نمودن و کنترل وسایل و تجهیزات، موجب کاهش استهلاک و افزایش طول عمر دستگاه‌ ها و کاهش هزینه‌ های مربوطه می‌‌گردد. برای مثال در یک استخر هوشمند تمام تجهیزات مثل پمپ ‌ها و ترموستات ‌ها دیگر نیاز نیست به صورت دائم در حال فعالیت باشند و سیستم هوشمند با استفاده از دستورالعمل‌های خودکار و یا اجرای فرمان‌های شما از راه دور از طریق موبایل یا تبلت، آن‌ها را خاموش یا روشن می‌‌کنند.

کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات

  1. امنیت بالا

از دیگر مزایای هوشمند سازی آپارتمان ایجاد امنیت بالا است. سیستم هوشمند ساختمان با کنترل ورودی و خروجی‌های ساختمان و نظارت بر بخش‌های مختلف از طریق دوربین‌های مدار بسته و دستگاه‌های ثبت ورود و خروج و همچنین استفاده از سنسورهای حرکتی برای ثبت حرکات مختلف در محوطه ساختمان و اعلام خطر، می‌تواند باعث حفظ امنیت بیشتر ساختمان شود. همچنین می‌توانید از راه دور به دوربین‌های مداربسته دسترسی داشته باشید و محوطه و داخل ساختمان را مشاهده کنید. از دیگر مزایای این سیستم این است که می‌توانید با استفاده از دسترسی و کنترل راه دور، قفل‌های هوشمند خانه را کنترل نمایید و برای مواقعی که در منزل حضور ندارید، می‌توانید برای فرد مورد نظر خود، از راه دور درب‌ ها را باز و بسته نمایید.

  1. افزایش سطح رفاه و آسایش

زندگی راحت و آسان شدن کارها از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان است. این سیستم می‌تواند بسیاری از کارهای تکراری و بازرسی‌­ های مورد نیاز را بطور هوشمند انجام دهد. بطور مثال با حضور افراد نسبت به روشن­ شدن روشنایی و فن­کوئل اقدام نماید و یا با تنها فشار یک دکمه حالت­ های از پیش تعریف شده ­‌ای را اجرا کنید و دما و نور و رطوبت مکان‌ها را در حد مطلوب تنظیم نماید. با استفاده از امکانات مختلف هوشمندسازی مانند سیستم هوشمند روشنایی، سیستم هوشمند صوتی و تصویری و دیگر امکانات، انجام امور راحت‌تر و سطح رفاه و آسایش بیشتر می‌گردد.

افزایش سطح رفاه و آسایش

  1. ایمنی ساختمان

این سیستم در شرایط بحرانی مانند آتش سوزی با ارسال سریع و به موقع اعلام خطر مانند بالا رفتن دمای واحد یا افزایش گاز CO2 و یا دیگر گازهای سمی، می ‌تواند در جلوگیری از حوادث و کاهش اثرات آن نقش مؤثری داشته باشد. در صورت بروز حوادث و اتفاقات سیستم هوشمند اقدام به جلوگیری و اعلام هشدارهای لازم می ‌نماید. افزایش ایمنی یکی از مزایای هوشمند کردن خانه می باشد که در ساخت ساختمان‌های بزرگ مانند مراکز خرید و ادارات دولتی و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. زیباسازی ساختمان

در خانه هوشمند دیگر نیازی به استفاده از وسایل و تجهیزات قدیمی نیست و امکانات و تجهیزات جدید باعث زیبایی فضای داخلی و دکوراسیون ساختمان و همچنین نما و محوطه بیرونی آن می ‌شوند. برای مثال دیگر نیاز به کلید های برق قدیمی و بزرگ نیست و می‌توان از یک پنل تاچ شیک و زیبا و یا از نورپردازی‌ های مخفی برای ساختمان استفاده کرد.

معایب هوشمند کردن منزل

اگر بخواهیم با دیدگاهی منتقدانه هوشمند کردن خانه و ساختمان را بررسی کنیم باید موارد زیر را مد نظر قرار دهیم:

  • هزینه قابل توجه نصب

نصب فناوری خانه هوشمند در ملک شما در برخی موارد کار ارزانی نیست. شما می توانید انتظار داشته باشید که مبلغ زیادی برای یک سیستم خودکار کل خانه استفاده کنید. یکی از اشکالات اصلی استفاده از این نوع فناوری این است که بسیاری از افراد توانایی خرید آن را ندارند.

  • بروز خطا در دستگاه ها

هوشمند سازی خانه می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که آن طور که در نظر گرفته شده کار نمی کند. از تلفن های ما گرفته تا رایانه ها و …… گاهی اوقات با بروز خطای مدام مواجه می شویم و نمی دانیم علت آن چیست. وقتی برای رایانه شما اتفاق می افتد، ممکن است بی اهمیت باشد، اما وقتی به عملکرد خانه شما مربوط می شود، این داستان دیگری است. خطری که هنگام استفاده از فناوری هوشمندسازی خانه به وجود می آید این است که احتمال توقف کار دستگاه وجود دارد. برخی از دستگاه ها، بسته به هزینه، ارزان تر برای جایگزینی هستند.

نکته مهم این است که انتخاب دستگاه‌ های شرکت ‌های معتبر از شما در برابر فناوری بد محافظت می‌کند، بنابراین حتماً تحقیقات خود را زودتر از موعد انجام دهید.

  • الزام اتصال به اینترنت

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام نصب فناوری هوشمندسازی خانه با آن مواجه شوید اتصال به اینترنت شما است. اگر سیگنال شما ضعیف باشد، ممکن است دستگاه شما به درستی کار نکند. اینترنت قوی کلید ساخت خانه هوشمند شما است. این تضمین می‌کند که دستگاه‌ های شما متصل هستند و می‌توانید در هر کجا که هستید به نظارت بر خانه خود ادامه دهید.

  • عدم کاربرد فناوری خانه هوشمند برای همه خانه ها

همه خانه ها برای استفاده از فناوری های نوآورانه مناسب نیستند. به عنوان مثال، اگر ملک شما اتصال اینترنتی خوبی ندارد، ارزش نصب این دستگاه ها را ندارد. برای به روز رسانی یک خانه قدیمی با فناوری هوشمند، ممکن است با سیستم های قدیمی سازگار نباشد. بنابراین قبل از اقدام به هوشمند نمودن خانه خود ابتدا در این مورد خوب تحقیق کنید.

  • مشکلات سازگاری بین دستگاه ها

اگر دستگاه‌ های مختلفی در خانه خود به اینترنت متصل شده‌اید، به احتمال زیاد با آن ‌ها سازگار نیستند. انتخاب دستگاه ها در یک اکوسیستم می تواند به حداکثر رساندن مزایای خانه هوشمند شما کمک کند. مشکل داشتن دستگاه هایی از برندهای مختلف این است که چندین برنامه برای استفاده خواهید داشت که منجر به ناامیدی می شود. پیش از موعد درباره دستگاه‌ ها تحقیق کنید و ببینید چه چیزی متناسب با نیاز شماست. چند اتوماسیون عالی وجود دارد که اگر در یک اکوسیستم باشند می توانید قفل آنها را باز کنید.

پروتکل های ارتباطی سیستم هوشمندسازی BMS

پروتکل ها همه چیز در مورد نحوه ارسال سیگنال ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر به منظور تحریک یک عمل، مانند روشن و خاموش کردن چراغ ها هستند. درک تفاوت‌های بین پروتکل‌ها هنگام انتخاب دستگاه ‌ها برای یک اکوسیستم خودکار ضروری است، زیرا هر پروتکل بسته به کاربرد مزایا و معایب متفاوتی دارد.

  • زیگبی

Zigbee یک نوع از پروتکل های ارتباطی سیستم هوشمند سازی BMS است. از دستگاهی برای انتقال سیگنال به دستگاه های دیگر استفاده می کند و شبکه را تقویت و گسترش می دهد. Zigbee را می توان در قفل در، ترموستات و موارد دیگر ساخت.

  • Z-Wave

مشابه Zigbee، Z-Wave یک پروتکل ارتباطی برای سیستم هوشمندسازی است. از نظر فنی، تفاوت اصلی بین این دو در خروجی داده است. موج Z-Wave نسبت به Zigbee خیلی کندتر می باشد. با این حال، برای پوشش همان محدوده زیگبی به انرژی کمتری نیاز دارد.

  • KNX

 KNX یک پروتکل ارتباطی یکنواخت و مستقل از سازنده برای شبکه‌سازی هوشمندانه فناوری‌های پیشرفته خانه و ساختمان است. KNX برای برنامه ریزی و کنترل راه حل های کم مصرف برای عملکرد و راحتی بیشتر و در عین حال کاهش هزینه های انرژی استفاده می شود.

برای بیش از 20 سال، KNX خود را به عنوان یک استاندارد جهانی برای اتوماسیون خانه و ساختمان مطابق با استاندارد ثابت کرده است. مزیت بزرگ KNX پیکربندی از راه دور آن است. به جای یک دستگاه مرکزی، عملکردها در نظر گرفته شده است

کاربردهای سیستم هوشمند ساختمان BMS

سیستم های هوشمند ساختمان BMS  می توانند مناطق مختلف ساختمان را کنترل کنند که عبارتند از:

تهویه مطبوع، به لطف سنسورهایی که در اتاق های مختلف توزیع شده اند، دما به طور خودکار تنظیم می شود.

  • کنترل روشنایی: قابلیت کنترل روشنایی در ساختمان را دارد و در زمان های مشخص روشنایی صورت می گیرد.
  • امنیت: روش های مختلفی را برای تضمین بالاترین امنیت ممکن ترکیب می کند. روشن یا خاموش بودن آلارم، دوربین های نظارت تصویری و کنترل دسترسی را بررسی کنید تا از تعداد افرادی که وارد ساختمان شده و از آن خارج شده اند مطلع شوید.
  • کیفیت هوا: بر اساس اندازه گیری هایی که مثلاً از تعداد افراد انجام می دهد، تهویه را به طور موثر تری نسبت به انسان کنترل می کند. اینگونه هوای تازه در محیط برقرار می گردد.
  • تدارکات: نظارت و کنترل منابعی مانند آب، برق، گاز و غیره.
  • سیستم های قدرت: استفاده از انرژی را بر اساس تقاضا ترکیب و مدیریت می کند و مصرف انرژی را بهینه می کند. انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی و همچنین انرژی مورد استفاده در اتاق های مختلف ساختمان یا انرژی مورد استفاده در ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را کنترل می کند.
  • تشخیص حریق: سیستم های تشخیص آتش را یکپارچه می کند و وضعیت اندازه گیری ها را در زمان واقعی کنترل می کند.
  • جاهای پارک: کنترل ظرفیت و استفاده از اماکن.

کنترل کامل ساختمان با هوشمندسازی

سیستم هوشمند ساختمان BMS پلت فرم ساختمان هوشمندی است که به شما امکان می دهد کل ساختمان خود را به روشی ساده و موثر تجسم، تجزیه و تحلیل و مدیریت کنید. هوشمند سازی منزل راه حلی است که امکان مدیریت متمرکز کلیه خدمات ساختمان هوشمند را فراهم می کند. نصب های خود را خودکار کنید و فرآیندهای دستی را بهینه کنید. کنترل کامل ساختمان خود را در دست بگیرید و کارایی و پایداری را افزایش دهید.

برای هوشمند سازی خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید به هوشمند سازی خانه خود توجه کرد به محدودیت های زیر ساخت ساختمان را در نظر بگیرید .

سخن پایانی

امیدواریم با مطالبی که ارائه شد به طور کامل با هوشمند کردن ساختمان و خانه آشنا شده باشید. اگر قصد دارید با استفاده از سیستم هوشمند تجربه زندگی راحت‌تری داشته باشید، می‌توانید به شرکت رهاورد نیرو مراجعه کنید. رهاورد نیرو یکی از معتبرترین مجموعه ها در حوزه صنعت ساختمان است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته روز  دنیا در زمینه هوشمندسازی و ایمن سازی ساختمان های مختلف فعالیت می‌کند.

 

سوالات متداول

از این تکنولوژی می توانید برای هوشمند سازی ساختمان‌های مختلفی مانند: ساختمان و آپارتمان، خانه، ویلا و باغ، اداره و دفتر کار، مغازه و فروشگاه، رستوران و تالار، هتل و اماکن اقامتی، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مدارس و دانشگاه ها، مجتمع ها و مراکز خرید استفاده کنید.

برای تعیین قیمت سیستم هوشمند ساختمان فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار هستند که با توجه به آن‌ها هزینه براورد می‌گردد. از مهمترین فاکتورهای موثر در تعیین قیمت سیستم هوشمند خانه می توان به قدمت ساختمان، روش هوشمند سازی، سطح هوشمند سازی، متراژ ساختمان، برند تولید کننده تجهیزات و غیره اشاره کرد.

بله. هوشمند سازی ساختمان بسیار منعطف است و ما با توجه به نیاز شما، برای هر مکانی می توانیم سناریوهای هوشمند سازی ساختمان را طراحی و اجرا کنیم.

بله، استفاده از سیستم هوشمند سازی علاوه بر ساختمان های نوساز برای خانه ها و ساختمان های قدیمی نیز امکان پذیر است و روش هوشمند سازی با توجه به نوع ساختمان مشخص می شود.

در صورت اجرای صحیح و استاندارد پروژه هوشمند سازی ساختمان، عملکرد خوبی را از آن دریافت می کنید. اگر می خواهید ساختمان هوشمند خود را از راه دور کنترل و نظارت کنید؛ ابزارهای بسیاری هستند که به صورت پیامک و تصویری برای شما گزارش ارسال می کنند. برای مثال یک گلخانه دار برای اینکه مطمئن شود سیستم آبیاری از راه دور روشن شده می تواند از تجهیزات موجود در ساختمان هوشمند شده استفاده کند. این تجهیزات با ارسال پیامک و انتقال تصویر از طریق دوربین های هوشمند بر روی موبایل شخص، او را از انجام و روشن شدن سیستم آبیاری مطلع خواهند کرد.

برندهایی که توسط شرکت رهاورد نیرو در پروژه های هوشمند سازی ساختمان استفاده شده و در پیش فاکتور به مشتری عرضه می شوند همگی دارای کیفیت و گارانتی معتبری هستند.

بله. تمامی اجناس عرضه شده و خدمات انجام شده توسط شرکت رهاورد نیرو 10 سال خدمات پس از فروش و نصب دارند.

در حال حال حاضر سیستم های هوشمندی که توسط شرکت ما و سایر شرکت های ایرانی تولید می شوند؛ دارای خدمات و قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های مشابه خارجی هستند. در ضمن کیفیت محصولات ایرانی نیز بسیار بالا است.

با به کارگیری اینترنت اشیا در ساختمان‌های هوشمند می‌توان تجهیزات و وسایل ساختمان را بوسیله برنامه‌های مبتنی بر وب کنترل کرد. به عبارتی می‌توان گفت اینترنت اشیا از طریق دریافت و ارسال اطلاعات و داده‌ها از تجهیزات مختلف هوشمند سازی خانه، باعث کنترل و مدیریت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر می‌شود.

شاید بتوان هزینه بالا نصب و راه اندازی و نگهداری را از معایب هوشمند سازی عنوان کرد. البته با توجه به امکاناتی که در دسترس افراد قرار می گیرد صرف کردن این هزینه ارزش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *