مقالات دزدگیر

انواع چشمی اعلام سرقت و بررسی تخصصی آنها

انواع چشمی دزدگیر اماکن و بررسی تخصصی آن ها

بدون شک مهم ترین قطعه  اعلام سرقت، چشمی‌های آن‌ها است. انواع چشمی اعلام سرقت با قابلیت نصب  و راه اندازی سریع کوچک ترین مورد مشکوکی را از طریق سیگنال به مرکز کنترل ارسال و پیام هشدار را صادر می‌کند. فرآیند هوشمند سازی ساختمان بدون نصب و راه اندازی این چشمی‌ها تقریبا بی معنی است. بنابراین بهتر است که پیش از انتخاب و خرید چشمی اعلام سرقت با انواع آن‌ها آشنا شویم و از نصاب اعلام سرقت بخواهیم که بهترین و مناسب ترین آن‌ها را برای نصب دزدگیر اماکن ما انتخاب نمایند.

خرید دزدگیر اماکن به قیمت روز بازار ، راهنمای خرید دزدگیر اماکن ، مرکز فروش دزدگیر اماکن در تهران ، مرکز فروش پک دزدگیر منزل سیمکارتی بی سیم

وظیفه چشمی اعلام سرقت

چشمی در فرآیند نصب و راه اندازی اعلام سرقت مانند چشم در انسان عمل می‌کند. همان‌گونه که چشم انسان تصاویر را دیده و سیگنال‌های مرتبط را در مغز فعال می‌کند، چشمی نیز وظیفه دریافت اطلاعات را بر عهده دارد. حتی بهتر است بگوییم که چشمی‌ها از چشم انسان نیز بهتر عمل می‌کنند و بعضاً تصاویری مشاهده می‌کنند که چشم انسان قادر به تشخیص آن‌ها نیست. به همین دلیل است که ما چشمی را در سیستم اعلام سرقت مهم ترین جزء سیستم می‌شناسیم.

وظیفه چشمی دزدگیر اماکن

انواع چشمی اعلام سرقت

برخی از چشمی اعلام سرقت به امواج مادون قرمز حساسیت دارند و برخی از آن‌ها سنسورهای حرکتی را در خود جای داده اند. به هر حال فرق می‌کند که سنسور شما حساسیت به نور دارد و یا به تغییرات دمایی حساس شده است. حتی در مواردی سنسور با ارتعاشات امواج صوتی به صدا درخواهد آمد همانند آنچه که در خودرو‌ها معمول است. از نظر بازاری تمامی این موارد انواع چشمی اماکن هستند که هر کدام بنا بر نیاز و استفاده در محل خاصی نصب و راه اندازی می‌شوند و دارای مزایا و معایب مختلفی است.

  1. چشمی الکترونیک ساده
  2. چشمی حساس به وزن
  3. چشمی حساس به تغییرات نور
  4. چشمی حساس به دما
  5. چشمی حرکتی
  6. چشمی ارتعاشی
  7. چشمی فضای مسقف
  8. چشمی فضای باز
  9. چشمی خطی
  10. چشمی بی‌سیم
  11. چشمی پرده‌ای

انواع چشمی دزدگیر اماکن

چشمی الکترونیک ساده

چشمی الکترونیک ساده یکی از انواع چشمی سیستم اعلام سرقت بوده که با تشخیص انواع حرکت‌ها قادر به شناسایی هر نوع حرکت مشکوکی بوده و سپس با اعلام حرکت به دستگاه مرکزی اعلام سرقت، آلارم دستگاه زنگ می‌زند و افراد را هوشیار می‌کند.

چشمی الکترونیک ساده

چشمی حساس به وزن

همان طور که از نام چشمی حساس به وزن مشخص است، اعلام سرقت با چشمی حساس به وزن با تشخیص وزن جسم جلوی چشمی در حال حرکت آن را به موجود زنده یا غیر زنده دسته‌بندی می‌کند. در صورتی که چشمی حساس به وزن پس از شناسایی حرکت متوجه منشأ غیر انسانی شود، به سیستم مرکزی هشداری ارسال نمی‌شود. در غیر این صورت با ارسال فرمان به پنل مرکزی موجب آژیر اعلام سرقت می‌شود. استفاده از انواع مختلف چشمی وزنی موجب کاهش خطی اعلام سرقت می‌شود.

چشمی حساس به وزن

چشمی‌های حساس به تغییرات نور

برخی از چشمی‌های اعلام سرقت مناسب روز نصب می‌گردند و برخی تنها در شب کاربرد دارند. حتی در مدل‌های پیشرفته تر انواعی از چشمی‌ها در هر دو حالت روز و شب به صورت خودکار تنظیم می‌گردند و  مطابق با شرایط محیط کارایی در فرآیند نصب اعلام سرقت اعمال خواهند شد. کارایی این چشمی‌ها بر اساس تغییرات نور است. به عبارتی زمانی که انعکاس نور از اجسام محیط دچار تغییر می‌گردد، این چشمی‌ها پیام خطر را به مرکز کنترل مخابره می‌کنند.

چشمی حرکتی

چشمی‌های حساس به دما

در اصل مدل‌های پیشرفته تری از چشمی اعلام سرقت وجود دارند که به تغییرات دمایی حساس هستند. این گونه از چشمی‌ها با حس گرها خود وجود و حضور یک موجود زنده را تشخیص داده و با توجه به برنامه ای که به سیستم  اعلام سرقت داده اند، واکنش نشان می‌دهند.

چشمی‌های حساس به ابعاد فیزیکی اجسام

این دسته از چشمی اعلام سرقت به مانند چشم حشرات عمل کرده و کلیه تصاویر را به صورت لحظه ای سنجش می‌کنند. آن‌ها کوچک ترین تغییر در اجسام را متوجه می‌شوند و به موقع واکنش لازم را از خود بروز خواهند داد.

چشمی دزدگیر اماکن

چشمی حرکتی

از پر کاربرد‌ترین و معروف‌ترین چشمی‌های اعلام سرقت امکان و سیستم‌های امنیتی می‌توان به چشمی حرکتی اشاره کرد. بررسی انواع حرکت در محدود عملکرد چشمی حرکتی و تشخیص هرگونه حرکت موجب فعال شدن چشمی حرکتی و بلافاصله فرستادن پیغام به پنل مرکزی اعلام سرقت برای مطلع ساختن افراد از طریق آژیر و آلارم می‌شود. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای چشمی حرکتی در اعلام سرقت، در انواع مختلفی ساخته شده‌اند. انواع سنسور حرکتی اعلام سرقت عبارتند از:

  • چشمی لیزری
  • چشمی PIR
  • چشمی مایکروویو

چشمی لیزری

چشمی لیزری که با نام سنسور بیم خطی نیز شناخته می‌شود از انواع چشمی حرکتی بوده که در واقع با استفاده از دو سنسور داخلی آن خطوط نامرئی را ایجاد کرده و در صورت عبور اجسام یا افراد باعث قطع شدن خطوط و ارسال سیگنال مبنی بر شناسایی عامل مزاحم به بخش مرکزی اعلام سرقت می‌شود.

چشمی لیزری

چشمی PIR

یکی دیگر از انواع چشمی حرکتی در اعلام سرقت، چشمی PIR بوده که با اندازه‌گیری دمای اطراف محل نصب به تشخیص افراد به محدوده پوششی چشمی می‌پردازد. در صورتی که متوجه تغییرات دمای شدید بین دمای محیط و شخص یا شی وارد شده به محیط شود، به پنل مرکزی پیغامی را مبنی بر شناسایی خطر ارسال می‌کند.

چشمی مایکروویو

از پیشرفته‌ترین چشمی‌های حرکتی، چشمی مایکروویو بوده که با پوشش محدود وسیع‌تر نسبت به نمونه‌های دیگر چشمی حرکتی، دقت بالا‌تری را در شناسایی خطر دارد. چشمی مایکروویو علاوه بر ارسال پیغام به پنل مرکزی اعلام سرقت، با ذخیره‌سازی تصویر عملکرد پیشرفته‌تری دارد. به همین دلیل نسبت به سایر چشمی‌ها قیمت بالا‌تری دارد.

خرید دزدگیر اماکن فایروال ، مشخصات و لیست قیمت دزدگیر اماکن فایروال ، نمایندگی فروش دزدگیر فایروال در تهران + خدمات پس از فروش دزدگیر فایروال

چشمی ارتعاشی

همان طور که از نام چشمی ارتعاشی مشخص است، به هر گونه لرزش یا ارتعاش حساس می‌باشد. چشمی ارتعاشی روی دیوار نصب شده و در صورت تخریب و وارد شدن ضربه به آن توسط سارقین، سیگنالی به بخش مرکزی ارسال شده و بلافاصله آژیری شنیده خواهد شد. استفاده از چشمی لرزشی در بانک‌ها و صرافی‌ها رایج است.

چشمی فضای مسقف

چشمی فضای مسقف از دیگر انواع چشمی اعلام سرقت بوده که مناسب استفاده در فضای داخلی و زیر سقف می‌باشد. این نوع چشمی با پردازش دیجیتالی بر حسب شدت نور به تشخیص خطر می‌پردازد. نصب چشمی فضای مسقف در فضای باز هیچ کارایی ندارد.

چشمی فضای باز

بر خلاف چشمی فضای مسقف، انواع دیگری از چشمی اعلام سرقت وجود دارد که برای استفاده دز محیط‌ها خارجی طراحی شده‌اند. به دلیل قرار‌گیری این نوع چشمی در معرض وزش باد، نور مستقیم خورشید و دیگر عوامل محیطی لازم است از فناوری‌های پیشرفته‌ای ساخته شده باشد. هم چنین بعضی از نمونه‌های چشمی فضای باز از قابلیت استتار بهره می‌برند. این چشمی‌ها با داشتن حداقل خطا در تشخیص عوامل مخرب از پر کاربرد‌ترین چشمی‌های اعلام سرقت می‌باشد. این چشمی‌ها که از سنسور‌های PIR و مایکروویو ساخته شده‌اند در محل‌های نگهداری حیوانات خانگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چشمی فضای باز

چشمی خطی

چشمی خطی با بهره‌گیری از چشم الکترونیک، باریکه‌ای از نور را به صورت خطی ایجاد کرده و در صورت وجود هرگونه حرکت نا‌شناس، این باریکه خطی منحرف شده و سیگنالی را به پنل مرکزی اعلام سرقت ارسال می‌کند.

چشمی خطی

چشمی بی‌سیم

ممکن است محل نصب چشمی از پنل مرکزی دستگاه فاصله زیادی داشته باشد و نیاز به کابل کشی داشته باشد. به دلیل پیشرفت تکنولوژی و جلوگیری از هزینه‌های بالای سیم کشی و کابل کشی، چشمی‌های جدیدی با نام چشمی‌های بی‌سیم روانه بازار شده‌اند. این چشمی‌ها به صورت وایرلس به سیستم پنل مرکزی متصل شده و از طریق سیستم‌های داخلی و باتری‌های مجهز ارسال و دریافت سیگنال‌ها را انجام می‌دهد.

چشمی بی‌سیم

چشمی پرده‌ای

همان طور که از نام چشمی پرده‌ای مشخص است به شکل یک صفحه در مقابل منطقه مورد نظر قرار گرفته و به شناسایی عوامل مخرب می‌پردازد. چشمی‌های پرده‌ای معمولاً در موزه‌ها و مغازه‌ها در بالای اجسام نصب شده و در صورت عبور غیر مجاز از این پرده مجازی، هشداری برای مطلع کردن افراد به صدا در می‌آید.

چشمی پرده‌ای

 

ویژگی‌های بهترین چشمی اعلام سرقت

با توجه به تنوع چشمی‌های اعلام سرقت لازم است در هنگام خرید دزدگیر اماکن به نوع چشمی دقت کنید. به همین دلیل ویژگی‌های بهترین چشمی اعلام سرقت را در این بخش بررسی می‌کنیم.

  • پوشش وسیع محدوده مکانی
  • برد مادون قرمز بالا
  • پایداری در مقابل تغییرات دما
  • استاندارد بودن ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • زاویه دید حداقل ۹۰ درجه
  • دقت بالا
  • قابلیت تنظیم حساسیت
  • گارانتی معتبر
  • هشدار و آلارم سریع
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *